MMS és un projecte que posa en relació alumnes de batxillerat artístic amb
artistes i comissaris emergents, a partir de la programació de l’Espai 13 de la
Fundació Joan Miró. El títol és un préstec de l’estàndard Multimedia Messaging
Service, que permetia enviar i rebre continguts multimèdia (so, vídeo, fotos) a
través dels telèfons mòbils, i fa referència a l’intercanvi constant
d’informació que caracteritza la relació entre els participants en el projecte.
Aquest curs se’n fa la segona edició.
Al llarg de la
temporada, i mitjançant diverses propostes, el projecte permet que els alumnes es
familiaritzin amb diversos aspectes de les pràctiques artístiques actuals, a
través de l’experiència directa i del contacte amb alguns dels agents que
participen en un cicle d’exposicions.
El projecte té una
estructura flexible que ofereix a cada grup participant la possibilitat
d'establir un calendari d'acord amb les seves necessitats o interessos.
La dinàmica, doncs,
defuig una estructura excessivament tutelada i rígida i és permeable a les
influències de cada context, sensible a les particularitats i a la realitat de cada
centre, i voluntàriament oberta.
En línies generals,
però, el projecte MMS consta d’una
estructura base que contempla:
Una sessió de treball al
centre
En aquesta
sessió, de dues hores de durada i que dóna el tret de sortida al
projecte, es parla del cicle en curs a l’Espai 13 i es lliura el Kit
d’aproximació a l’art contemporani. L’exploració conjunta de les eines
contingudes dins el kit ens proporciona un marc de diàleg i debat amb els
alumnes sobre algunes estratègies pròpies del treball artístic, que poden oferir
paral·lelismes amb contextos propers a la seva realitat.
En aquesta primera
sessió, també es lliura la primera d’un seguit de propostes pràctiques que el
grup anirà rebent al llarg del curs en diversos enviaments.
Quatre trameses postals
durant el curs
Les trameses contenen
propostes pràctiques de treball relacionades amb alguns temes generals que
afecten la pràctica artística, com ara la figura de l’artista i el
concepte d’autoria, el món de les idees, les formes de l’art contemporani i els
mecanismes d’exhibició. En les trameses també es pot incloure documentació,
material addicional i alguna sorpresa relacionada amb el cicle, amb els
artistes o amb l’art en general, que el centre podrà incorporar al seu fons.
Diverses visites a les
exposicions programades dins el cicle de l’Espai 13
Al llarg del curs es
comparteix la informació relacionada amb les exposicions i activitats del
cicle, de manera que cada grup pugui estudiar-la, expressar les seves
predileccions i seleccionar aquelles que s’ajustin més bé als seus interessos.
Fer possible que
artistes, comissaris i alumnes entrin en relació
El projecte, amb la voluntat d’afavorir aquesta comunicació, buscarà canals
que permetin al grup intercanviar preguntes, dubtes i experiències al voltant
del seu treball amb els artistes i/o els comissaris del cicle. El
dispositiu pot ser variable (presencial, a través d’un xat, d’una tramesa
postal, d’una comanda, d’un regal, etc.). L'objectiu és propiciar una
experiència directa i fer més pròxima la imatge de l’artista i les seves
problemàtiques.