dimecres, 11 de novembre del 2015

Relació entre el dibuix contemporani i la fotografia del segle XXI

La primera pràctica important de la matèria de dibuix artístic a segon de batxillerat ha estat tot un repte i paga la pena mostrar-la en aquest bloc. 
S’espera que un alumne de segon de batxillerat comenci a explorar de manera sistemàtica una manera personal d’expressar-se. 
Hem intentat integrar de manera superficial el tema d'engualny (Quan les línies són temps), però ha estat un fracàs i caldrà començar de nou d'una manera molt més pausada.
En aquest cas, els nostres joves artistes han estudiat una sèrie d’autors de fotografia contemporània i han desenvolupat dos treballs que paga la pena comentar: 
Una pràctica fotogràfica dins d’un dels gèneres en que es pot dividir la fotografia artística contemporània(totes aquestes són obres fetes pels alumnes):
  1. Performance. Estratègies performatives organitzades per l’artista. Autors estudiats: Philip Lorca diCorcia, Joseph Beuys, Erwin Wurm i George Rousse.















Evidentment, en aquest bloc caldria fer moltes explicacions per entendre de manera completa les obres. La fotografia inferior, per exemple, representa en realitat amb un joc de miralls a un pare i la seva filla: l’artista.
  1. Narrativitat. L’artista com a narrador.  Autors estudiats: Jeff Wall, Thomas Demand i Lisa May Post.
  1. Sense emotivitat. L’obra freda. Autors estudiats: Hiroshi Sugimoto, Andreas Gursky, Thomas Struth i Rineke Dijkstra.
  1. Coses ordinàries convertides en extraordinàries.  Autors estudiats: Fischli & Weiss, Wolfgang Tillmans (Paper Foldings), i Roe Ethridge.
Algunes d’aquestes imatges són realment increïbles. Cal fer ampliacions per veure com funcionen sobre una paret.
En aquest cas, els alumnes han hagut de fer molts intents abans de decidir-se per una imatge única.
  1. Intimitat. Autors estudiats: Nan Goldin i Wolfgang Tillmans.
Crec que inicialment, aquest bloc va ser el més treballat. Els alumnes han fet una gran feina en camps tècnics als quals no hem dedicat molta atenció (la nostra matèria és dibuix artístic). El que més ha costat és entendre el personatge triat.
  1. Moments històrics. Testimonis alternatius al fotoperiodisme.  Autors: Martin Parr, Trine Sondergaard i Sophie Ristelhueber.
  1. Postmodernisme. La fotografia recodificada.  Autors estudiats: Cindy Sherman, Gillian Wearing, Joan Fontcuberta, Richard Prince.
En aquest bloc s’han fet també grans obres, però no les podem fer públiques per problemes de drets d’imatge.
  1. Físic i material. La fotografia com a objecte. Autors estudiats: Wolfgang Tillmans i Lucas Blalock.
Recomanem per futures recerques el llibre “The Fotography As Contemporary Art” de Charlotte Cotton.
Finalment, per tancar el cercle d’aquesta aventura, els alumnes han proposat una obra de dibuix contemporani a partir de tot el procés de recerca anterior.
Alguns dels dibuixos mantenen un gran paral·lelisme amb les fotografies anteriors.
Altres han fet possible treballar també de manera experiment.

En general es tracta de treballs realitzats sobre format 50×70 cms.
El fet de comptar amb idees tan variades ha estat molt motivador per valorar el treball final.
En aquestes imatges es veu la presentació pública del treball.

I aixó només per començar aquest apassionant curs!.